Project: (uitbreiding) Abdij Sint Benedictusberg
Architect: Dom Hans van der Laan.
Periode: 1968
Locatie: Mamelis, Nederland
Dit gebouw zullen we aande volgende punten behandelen:
1) Situatie
2) Routing intern en extern
3) Materiaalgebruik
4) Lichttoetreding
5) Hoe verhoud het plastisch getal zich in de ruimtes?
1) Situatie
Locatie van de Abdij. |
Het rode gedeelte bestond al. Dit is dus niet ontworpen door Dom Hans van der Laan. |
Zoals op onderstaande afbeelding van google maps te zien, is de abdij noordoostelijk georiƫnteerd. Dit is belangrijk om te weten, indien er gekeken wordt naar de zon inval. De meeste zon zal binnentreden via de tuinzijdes, welke is aangeduid met een rode pijl. Het witte vierkant duidt de aanbouw van Dom Hans van der Laan aan.
2) Routing intern en extern
Men komt naar de Abdij toe gereden zoals de rode pijl aangeeft op de tekening hieronder. Vervolgens kan men om via het bij gebouw de Abdij kerk te betreden of via de "groene" ingang het oude klooster te betreden.
3D-isometrie van de situatie. |
Benadering vanaf de straat. |
Ingang Abdij Kerk. |
Interne routing |
Op de schets hierboven is aangegeven hoe de interne routing in het "oude" klooster en de "nieuwe" Abdij Kerk verloopt. Hierop is duidelijk te zien dat er twee verschillende ingangen zijn en hoe de twee gebouwen met elkaar zijn versmolten en verbonden.
3) Materiaalgebruik
Voor de abdijkerk gebruikte Van der Laan vooral baksteen, natuursteen, beton en hout. Al deze materialen hadden of kregen een grijstint. Enkel het plafond, wat van hout is, behield zijn donkerbruine kleur.De vloer en het altaar zijn van natuursteen, beide wel in verschillende tinten grijs. Daarnaast zijn de kolommen en wanden van baksteen, deze zijn ook in een grijstint gesausd. Ook het houtwerk tussen de kolommen is van hout en ook deze zijn grijs. Wat overblijft is dan nog het meubilair. Dit zijn de bankjes waar de monniken en andere aanwezigen de mis op kunnen bijwonen. Deze bankjes zijn ook van hout gemaakt, in tegenstelling tot het plafond hebben de houten bankjes wel een grijstint gekregen.
Materiaal van het plafond in de kerk. |
Het altaar van natuursteen. |
Het contrast van het natuursteen met het baksteen. |
4) Lichttoetreding
Crypte (ruimte onder de Abdijkerk)De eenvoudige betonnen trappen die lopen naar de crypte van de Abdij zorgen voor lijnen van licht en schaduw. Dit komt omdat het een brede wenteltrap is, waarvan alle treden een andere vorm hebben, die zo onder een schuinte gesitueerd is, dat je driehoekige lichtbanen op de trap krijgt bij het draaien van de zon. Door middel van deze lichtbanen, laat van der Laan je de gemakkelijkste routing zien. Wanneer je de lichte driehoeken van de trap volgt, zijn de aantreden breder, dus gemakkelijker te belopen. Zoals te zien op de onderste foto, is het een redelijk steile trap.
Licht op de trap. |
De weg wijze via het licht, gebruik van der Laan vaker bij zijn trappen. Een ander voorbeeld staat hieronder afgebeeld.
Betonnen trap naar boven, geleidt door licht. |
De trap naar de crypte toe, leidde de meest gangbare weg op de treden. Deze trap leidt je de weg naar boven toe, door het licht te volgen. Dit is hetzelfde principe, alleen op een andere manier vertolkt.
Ook in de crypte zelf wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het binnenvallende licht. De witte kolommen zorgen voor weerkaatsing van het licht, waardoor de grijze banken oplichten. De crypte zelf oogt donker, vandaar het lichte interieur.
Lichte invulling van de crypte. |
In de boven kerk, zijn bovenin verschillende rechthoekige ramen geplaatst. Als het licht komt vanuit deze ramen. Aan de zijkanten van de gebedsplaats zijn open galerijen, waar enkel diffuus licht vanuit de open ruimte komt.
Aan het einde van de dag / begin van de avond (zuidwesten), staat de zon zo gesitueerd dat hij recht inschijnt in de vierhoekige ramen en een bundel van zuiver licht vormt in de kerk. Dit geeft een sacrale sfeer.
Lichtbundels die schijnen in de Abdijkerk. |
Bij een sprekersplaats in de Abdij zorgen de stijlen voor een religieus effect. Er schijnt een kruis op het houten blok. Dit gebeurd verspreid over de gehele ruimte.
Lichtinval bij sprekersplaats. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten