Startpagina

Welkom op de blog van Utopische modellen van de Renaissance.

Op deze blog analyseren wij als eerste villa Foscari van de architect Andrea Palladio die hij ontworpen heeft voor de broers Nicolò and Alvise Foscari rond 1550. Het tweede bouwwerk dat we bespreken is de uitbouw van Abdij Sint Benedictusberg van Dom Hans van der Laan uit 1968. Hiernaast geven wij antwoorden op verschillende vragen betreffende Palladio en vraagstukken omtrent de Renaissance.
De informatie op onze blog komt deels uit de hoorcolleges van docente Els van den Veyver van Avans Hogeschool en voor het andere deel uit eigen onderzoek en bevindingen. Onder het kopje ‘Hoorcolleges’ hebben wij belangrijke informatie uit deze colleges samengevat.
Op de pagina ‘Essay’ staat ons essay over de kwestie hoe Hans van der Laan tot zijn plastisch getal kwam en wat zijn achterliggende gedachten hiervan was. De vraag ‘wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen het wetenschappelijke plastisch getal en de goddelijke gulden snede?’ staan hierbij centraal. De verschillende periodes, de renaissance en de 20ste eeuw zorgen voor een geheel andere invalshoek op de proportiesystemen. Wilde van der laan ook een ontdekking van de waarheid van de wereld, zoals de gulden snede een goddelijke verhouding in de wereld blootlegde? Of had hij een totaal andere bedoeling met zijn plastisch getal? Onze theorieën en bedenkingen hierover hebben we de vrije loop gelaten.
Alvast veel leer-en leesplezier!
Tijmen Snellen, Phuoc Nguygn, Bas Roijers, Wietse Blom en Lenneke Willemstein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten