Villa Foscari

Op deze pagina wordt Villa Foscari stapsgewijs aan u uitgelegd. In de volgende volgorde:
1) Situatie
2) Landschapsschetsen
3) Functieanalyse Villa Foscari
4) Fresco's in villa Foscari
5) Analyse van de proporties in de voorgevel.
6) Exploded view Blokkendoos

1) Situatie

De villa is circa 10 km ten westen van Venetië gesitueerd, langs de rivier Brenta. De voorgevel wijst naar de rivier Brenta, deze bevindt zich in het noord-oosten. Vroeger werd de rivier vooral gebruikt voor toe- en afvoer van materialen, bezoekers en de bewoners. Dat is dan ook de reden waarom de voorgevel richting de rivier staat. De inrit aan de achterzijde van het huis is later aangelegd. Deze inrit wordt tot heden gebruikt voor toegang tot de woning. Je hebt hierbij geen frontale benadering maar van de zijkant.

Aan de andere kant van de woning, de achtergevel, heb je uitzicht naar de tuin. Een erg lang uitgestrekt grasveld met rijen bomen aan beide kanten. Hierdoor werd er een indrukwekkend uitzicht vanuit de woning gecreëerd. De tuinen aan de zijkanten van de villa zorgde voor extra symmetrie in het geheel.

Birdvieuw Villa Foscari.


















Hieronder aantal perspectief schetsen van Villa Foscari. Je ziet hoe de villa benaderd wordt vanaf het land (de achterzijde). Als je op 150m afstand staat dan zie je duidelijk de bomenrijen aan weerszijde van het pad richting de villa. En als je dichterbij komt dan zie je steeds duidelijker dat het gebouw in harmony is met zichzelf en met de natuur omzich heen.

Benadering achtergevel op ± 150m.




Benadering achtergevel ± 100m.



Benadering achtergevel ± 50m.
















































2) Landschapsschetsen



Birdview Villa Foscari en bijgebouwen.
















Bij deze schets zien je ook weer dat de villa in harmonie is met zijn omgeving en de gebouwen om zich heen. Daarbij worden de belangrijke  zichtlijnen niet evrstoort door de bijgebouwen. Het is altijd symmetrisch, zoals te zien is op de kleine schets rechtsonderin.


















Deze schets van bovenaf, is gemaakt om de symmetrie van de daken te benadrukken.


















De bovenstaande afbeelding laat de verhoudingen in de omgeving van de villa zien. Echter heeft Palladio dit niet ontworpen. De tuinen zijn namelijk later pas aangelegd. Waarschijnlijk heeft de architect van de tuinen wel rekening gehouden met de verhoudingen van Palladio.

















Villa Foscari heeft onder andere een handelsfunctie, vandaar dat deze aan de Brenta gelegen is. Hierboven is aangegeven wat men ziet als je via de Brenta komt langs gevaren.
















Op de schets hierboven is te zien dat de villa in bocht van de rivier de Brenta ligt. Het grote voordeel van de situering van de villa in een bocht is, dat men de villa vanuit meerder oogpunten kan aanschouwen zoals te zien is op de vorige schets. Tevens moest men langzaam gaan varen in een bocht, waardoor de villa lang te zien was. De bebouwing aan de overzijde van de Brenta was in de tijd van Palladio nog niet aanwezig.


3) Functieanalyse Villa Foscari


In de horizontale verdeling van de villa zijn 3 zones te onderscheiden.
-        De ontvangstzaal, wat het hart van de villa is. (Rood)
-        En aan weerszijde van het hart hebben we de slaap vertrekken. De grootste en meest belangrijke slaapvertrekken staan aan de voorzijde van de villa. En hoe verder na achter hoe minder belangrijk en dus ook groot de slaapkamers worden. (Oranje)
-        De trappenhallen, waar de verticale verplaatsing plaats vind. (Blauw)

Indeling villa Foscari.























De belangrijkste kamers in de villa zijn ook de grootste kamers. De ontvangsthal is de belangrijkste ruimte, deze is dus het meest centraal gelegen in de villa, zowel horizontaal als verticaal. Deze ruimte is in lengte en breedte de grootste kamer, maar ook in de hoogte. De kamers aan weerszijde van de ontvangsthal zijn de op één na grootste en belangrijkste kamer in het huis. En zo worden de kamers, naar mate ze verder naar achterliggen steeds kleiner en onbelangrijker.

Grote van de kamers in villa Foscari.
























In alle villa's wordt de woonverdieping, de piano noblle, op een voetstuk gezet. Palladio geeft daarvoor als eerste argument dat het wooncomfort zo niet wordt gehinderd door vochtige lucht die uit de drassige grond zou kunnen opstijgen en het verheven van het bovenste deel van het huis.

Verticale ordening

De verhoogde ligging is kenmerkend voor de landbouwvilla. Het  heeft een tweeledig doel: koele en droge ligging van de kelders op of half onder het maaiveld en verzekering van de theatrale positie van de hoofdverdieping. Daarnaast kan het van grote afstand gezien worden en dat men vanaf die plek een schitterend uitzicht heeft.

De verticale organisatie van het landhuis telt 3 niveaus:
1e niveau: Kelders of bergruimten, keuken en andere dienstruimten.
2e niveau: De piano nobile met woonverblijven rond de centrale ontvangstzaal.
3e niveau: Is de kapverdieping deze was bestemd voor de graanopslag.

Looplijnen in villa Foscari.

Je loopt via de trappen het bordes op en vanaf hier betreed je de piano nobile. En vanuit de ontvangstzaal kun je de andere ruimtes betreden.

Looplijnen Villa Foscari.

De zichtlijnen in villa Foscari.

Zichtlijnen.
























Alle deuren en ramen zitten op een lijn. Zodat men in een keer door de hele villa kan kijken en zelfs van de voor- naar de achtertuin kan kijken.

4) Fresco’s in villa Foscari.


De muurschilderingen in villa Foscari zijn fresco’s, fresco’s zijn muurschilderingen waarbij de verf gelijk op de natte kalk wordt aangebracht. Dit zodat het, na droging één geheel vormt. De fresco’s in villa Foscari vertellen ook een verhaal over de bewoners van de villa. Het verhaal gaat over de bezittingen en verbreding van de eigenaar van de villa.

Er zijn alleen maar fresco’s te vinden op de piano nobile. Aan deze fresco’s hebben in totaal 3 kunstenaars gewerkt. Battista Franco begon hier aan, maar overleed helaas. En daarom was het werk niet volledig af. Battissta Zelotti maakte uiteindelijk zijn werk af. En de kleinere ruimtes waren besteed aan Benardino India.

Boven de deuropeningen zijn de Kunsten en Deugden vertegenwoordigd in vrouwelijke figuren van bijzondere schoonheid.

Het plafond illustreert de mythe van Astrea, de goddelijke maagd die wilde op Aarde te blijven, als alle andere godheden was teruggekeerd naar Olympus, maar dan antwoordde ze hen op het einde wanneer op aarde menselijk gedrag werd beschadigd en kwaad overwon Goed.

Op de muren en op het plafond van de strofe Quadra in het oosten, zijn afgebeeld schermen van de Val van de Giants.

De inrichting van de strofe Quadra in het westen is gereglementeerd door een illusionaire tuinhuisje dat planten vol wijnstokken ondersteunt. Op de achtergronden van het prieel zijn afgebeeld een heidense scene en een concert, als waren gebeurtenissen die binnen plaatsvinden, op het plafond, de cijfers van Bacco en Arianna verschijnen.


De inrichting van de kleine kamers zijn geïnspireerd door thema's of Time en Fame, vertegenwoordigd door een witharige oude man en een naakt jonge vrouw die eigentijds twee trompetten speelt, een gouden en een zilveren.































Fresco's uit villa Foscari.




















5) Analyse van de proporties in de voorgevel.


De voorgevel ligt tegen het water. De dubbele trappen geeft het effect dat men opstijgt naar de eigenaar van de villa. De gevel bestaat vooral uit baksteen, steen, gips en bekleed met pleisterwerk. Dit moest het effect nabootsen van de oude tempels.

Verhouding voorgevel


















Oranje = 1:1
Rood = 1:2
Blauw = 1:3
Groen = 3:2
















De gele lijn geeft de symmetrie-as van de villa aan.

6) Exploded View Blokkendoos



Blokkendoos Villa Foscari.




















Doorsnedes Villa Foscari

Langsdoorsnede Villa Foscari 1:1000


Dwarsdoorsnede Villa Foscari 1:1000

Geen opmerkingen:

Een reactie posten